Residentie “Certificado de registro ciudadano de la unión”


NIE

Certificado de registro ciudadano de la unión


Indien u ook resident wil worden in Spanje of langer dan 3 maanden in Spanje verblijft, dient u een Certificado de registro ciudadano de la unión aan te vragen. Hierbij zult u inkomensgegevens dienen te tonen zodat te beoordelen valt of u in uw eigen onderhoud kunt voorzien. Bovendien moet u aantonen dat u verzekerd bent voor ziektekosten. Het aanvraagformulier dient u in te dienen, samen met kopieën van de voorgenoemde documenten. Hieronder kunt u specifiek zien welke documentatie u mee dient te nemen.

Het NIE nummer is niet hetzelfde als een TIE. EU-burgers hebben alleen het residentie kaartje waarop o.a. het NIE-nummer staat vermeld, nodig en kunnen hun paspoort gebruiken als identificatie, terwijl niet-EU-burgers een TIE (Tarjeta de Identificación de Extranjero) nodig hebben (NIE en pasfoto) en een vorm van identificatie is.

 

Welke documentatie dien ik mee te nemen?


Residentie kan in persoon aangevraagd worden op de afdeling vreemdelingenzaken op het Politiebureau (Policia National) met overleg van de volgende documenten (originelen en kopie):

Standaard documentatie:

  • Een paspoort of ID-kaart
  • Het volledige ingevulde aanvraagformulier E18
  • Het 790-12 formulier (leges); deze drie formulieren dient men van te voren bij een bank te betalen. De bank zal u twee formulieren met stempel, als bewijs van betaling aan u retourneren. De kosten zijn €12,00

Bewijs van gezondheidszorg:

  • Indien u gepensioneerd bent of een invalide uitkering ontvangt dient u een kopie van het S1 of 121 formulier in te leveren.
  • Indien u zelfstandige (“autonomo“) bent in Spanje dient u op sommige kantoren de bewijzen van inschrijving als zelfstandige bij de “hacienda” en  de “Seguridad Social” en eventueel u werkhistorie  met het formulier “vida laboral” te tonen. De meeste kantoren vragen echter niet om documentatie, aangezien zij uw status in de computersystemen kunnen controleren.
  • Indien u in loondienst bent in Spanje dient men in sommige kantoren een bewijs van inschrijving bij de “Seguridad Social” te tonen.
  • Indien u studeert in Spanje dient u een Europese sanitaire kaart te tonen die geldig is voor de periode dat men resident wil zijn.
  • Indien u niet aan bovenstaande voldoet, maar uw partner wel, dient u een gelegaliseerde huwelijksakte met apostille te tonen. In het geval van een 121 formulier dient u ook vermeld te zijn als partner op het formulier.
  • Indien u niet aan bovenstaande voldoet dient u een particuliere ziektekostenverzekering (zonder eigen risico) af te sluiten voor u en alle familieleden. Deze verzekering dient gelijk te staan aan de service van de publieke zorg (eerste assistentie, specialisme en eerste hulp).

Bewijs van inkomen:

  • Gecertificeerd en vertaald maandelijks overzicht van uw inkomsten over de afgelopen (12) maanden die u dient op te vragen bij uw Spaanse of buitenlandse bank (let op: de meeste buitenlandse bank doen dit niet). Of een gecertificeerd en vertaald overzicht van het gemiddelde saldo over de afgelopen (12) maanden.
  • Indien u pensioen ontvangt een gecertificeerd en vertaald overzicht met apostille van uw pensioeninkomsten.
  • Indien u een eigen woning heeft in Spanje. Een actuele “nota simple” waaruit blijkt dat er geen schulden zijn. Dit formulier kunt opvragen bij het “registro de propiedades
  • Indien u zelfstandige “autonomo” bent in Spanje dient u in de meeste gevallen geen bewijs van inkomen te tonen.
  • Indien u geen inkomen heeft, maar u partner wel dan dient u een officiële en vertaalde huwelijks akte te overleggen (met apostille). Dit inkomen dient voor beiden sufficiënt te zijn.

Kinderen:

  • Kopie geboorte aktes. Indien niet beide ouders resident worden dient u een officiële verklaring te kunnen tonen waaruit blijkt dat de kinderen bij één van de ouders mag wonen. Deze dient uiteraard vertaald te zijn.

 

Hulp nodig? Bel  + 34 637 463 005 of schrijf naar contact@tulipanmalaga.nl   Wij kunnen u helpen met het invullen van de formulieren en met u meegaan naar de afspraak.

 

Hoe maak ik een afspraak?


Men kan niet zonder afspraak naar de nationale politie gaan. Een afspraak dient men vooraf via internet vast te leggen. Houd u er rekening mee dat sommige kantoren een wachttijd hebben tot zelfs enkele maanden. Alleen voor een afspraak in Ronda dient u nog ´s ochtend in de rij te gaan staan. Via deze link kan men een afspraak maken bij de overige kantoren: https://sede.administracionespublicas.gob.es/pagina/index/directorio/icpplus

 

Waar kan ik het aanvragen?


De adressen van de politiebureaus staan hieronder genoemd in alfabetische volgorde van plaatsnaam.

 

 

ANTEQUERA

Adres: C/ Ciudad de Oaxaca S/N – 29200, Antequera (Málaga), Telefoon: 952 706 360

ESTEPONA

Adres: C/ Valle Inclan S/N – 29.680, Estepona (Málaga), Telefoon: 952 798 530

Gestion Extranjeria FUENGIROLA

Adres: Avda. Condes de San Isidro Nº 98 – 29640, Fuengirola (Málaga), Telefoon: 952 19 83 58 / 60

MÁLAGA

Adres:  Plaza Manuel Azaña, Nº3 – 29006, Málaga, Telefoon: 952 046 200

MARBELLA

Adres: Avda Duque de Lerma, Edeficio España, Local 3,  29600, Marbella (Málaga), Telefoon: 952 86 72 41

RONDA

Adres: Avda. de Málaga Nº 9 – 29400, Ronda (Málaga), Telefoon: 952 161 227

TORREMOLINOS – BENALMÁDENA

Adres: C/ Skal Nº 12 – 29620, Torremolinos (Málaga), Telefoon: 952 378 450 / 952 378 451

VÉLEZ MÁLAGA

Adres: Avda. de Andalucía Nº 55 A – 29740, Torre del Mar (Málaga), Telefoon: 952 965 070 / 952 965 089

Reacties kunnen niet achtergelaten worden op dit moment.